با توجه به اینکه اکنون در عصر ارتباطات هستیم، همچنین با گسترش فناوری، ارتباطات و رسانههای الکترونیکی رشتهی علوم ارتباطات اجتماعی در دانشگاهها با هدف سر و سامان دادن به ارتباطات جوامع و تحقیق و بررسی در زمینهی ارتباطات و انتقال اطلاعات راه اندازی شد.
با توجه به نقش اساسی ارتباطات در جوامع امروز، این رشته در دانشگاههای سراسر کشور، با دو گرایش “روزنامهنگاری” و “روابط” عمومی ارائه میشود.
گرایش روزنامهنگاری
گرایش روزنامهنگاری یکی از مهمترینهای جامعهی اطلاعاتی امروز است که از مجموعهی هنر، ادبیات، سیاست، اقتصاد، صنعت و تکنولوژی سرچشمه گرفته، به همین دلیل دانشجوی این رشته دروس تئوری و نظری مانند مبانی جمعیتشناسی، مبانی روانشناسی، مبانی فلسفه، مبانی علم اقتصاد، نظریههای ارتباطات اجتماعی واندیشههای سیاسی در قرن بیستم را مطالعه میکند همچنین دانشجوی این رشته دروسی که هم جنبهی عملی و هم جنبهی تئوری دارند مثل اصول و تکنیکهای تهیهی خبر، مصاحبه، گزارش، روش تحقیق، عکاسی خبری، صفحهآرایی و ویراستاری را آموزش میبیند.
مهارتهای لازم
- داشتن ذوق و استعداد نویسندگی
- کنجکاوی، تیزبینی و نکته سنجی
- قدرت تفکر سریع
- داشتن ضریب هوشی بالاتر از متوسط جامعه
- داشتن تواناییهای ارتباطی
- صبر و حوصلهی زیاد
- متعهد به رعایت اصول اخلاقی
- توانایی برقراری ارتباط با عموم افراد جامعه
- عشق و علاقه به کار خبری
- قدرت سخنوری
- داشتن توانایی جسمی و روانی برای دوندگیهای اضطراری
- نداشتن خودبینی، غرور و تکبر، انزوا جویی، سادهلوحی، تعصب فکری،گزافهگویی و تندخویی
- خلاقیت در ترتیب دادن مصاحبه
- توانایی تجزیه و تحلیل بالا
- قدرت ریسک پذیری
- چیرگی بر احساسات
البته ناگفته نماند به ندرت پیش میآید فردی از تمامی این ویژگیها برخوردار باشد، اما برای دانشجویان این رشته بسیار ضروری است تا تلاش کنند و این توانایی ها را در خود ایجاد کنند یا پرورش دهند.
بازار کار
فارغالتحصیلان این رشته میتوانند در بخشهایی مثل روزنامهها، رادیو و تلویزیون، ادارات روابط عمومی سازمانهای دولتی و غیر دولتی و مراکز مشابه به عنوان کارشناس ارتباطات به فعالیت بپردازند. براساس آمار ارائه شده در سالهای گذشته تعداد اندکی از فارغالتحصیلان این رشته در …. خود مشغول به کار شدهاند، بدون شک عوامل بسیاری در این مسئله نقش داشتهاند، اما یکی از مهمترین دلایل این است که اگرچه در گذشته برخی از دانشجویان در اثر انتخاب رشته علوم ارتباطات بدون شناخت لازم و از سرناچاری یا به طور اتفاقی کار مورد نظر خود را پیدا نکردهاند، اما امروزه با توجه به افزایش تعداد و تنوع مطبوعات و خبرگزاریها، بیشتر فارغالتحصیلان این رشته جذب بازار کار شده و این رشته بالاترین میزان ارتباط بین رشتهی تحصیلی و شغل را در میان سایر شغلها پیدا کرده است. با توجه به رقابت بالا در این رشته شما میتوانید ابتدا در یک روزنامهی محلی شروع بهکار کنید و سپس با کسب تجربهی بیشتر وارد حوزههای گستردهتر شوید.
از شرایط کاری این رشته این است که یک روزنامهنگار باید آمادگی فعالیت در همهی شرایط را داشته باشد؛ زیرا ممکن است مجبور به فعالیت در محیطهای اجتماعی نامناسب، خطرناکترین صحنهها و حساسترین لحظهها شود و تمامی ساعات روز و حتی ایام تعطیل را مشغول به کار باشد.
گرایش روابط عمومی
باید بدانید که روابط عمومی از لحاظ علمی رشتهای مستقل محسوب نمیشود، اما در دانشگاه به عنوان دپارتمان مستقل تدریس میشود.
رشتهی روابط عمومی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که در برقراری ارتباط انسانها با هم و ورودشان به عرصههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بسیار مؤثر است.
در واقع کارشناس روابط عمومی یک مشاور است و بهعنوان واسط ارتباطی میان سازمانی که برای آن کار میکند و مخاطبانش را میسر میسازد، معتقد است که رمز موفقیت یک برنامهی مؤثر روابط عمومی، قابلیت انتقال پیام صحیح با شیوهای درست در زمان مطلوب و به فرد صحیح است. در این زمینه رسانهها نیز برای دسترسی به برخی اخبار نیازمند همکاری روابط عمومی نیز هستند.
مهارتهای لازم
- خلاقیت و ابتکار
- اعتماد به نفس
- مهارتهای نوشتاری
- مدیریت برنامهها و زمان
- مهارت سازماندهی
- توانایی کار تیمی
- یافتن بهترین راهکارها
- توانایی در ارائهی مطلب
وظایف
امروزه رشتهی روابط عمومی، هم از لحاظ اهمیت کاربردی و هم از لحاظ اشتغال در سطح تقریباً خوبی قرار دارد و هیچ نهادی نیست که به واحد روابط عمومی بینیاز باشد. در گذشته کار روابط عمومی سازمانهای دولتی برابر با شیرینی دادن در جشنها و پلاکارد زدن و عرض تبریک و تسلیت بود، اما امروزه وظایف آنها فراتر رفته و باید مردم را در جریان جدیدترین اخبار درون سازمانی قرار دهند و نظرات و درخواستهایشان را به گوش مسئولان برسانند. قابل ذکر است که سازمانها نیازمند بهکارگیری فارغالتحصیلان روابط عمومی نیز هستند.
در یک جمعبندی کلی وظایف روابط عمومی به صورت زیر است:
۱.اقدامات ارتباطی کارشناسانه، طرح ریزی شده و مستمر جهت انتقال پیام مدیریت مؤسسه به گروهها و افرادی که به گونهای برای مؤسسه اهمیت دارند.
۲. مراقبت، نظارت، بررسی و شناخت عقاید، نظرات، خواسته ها و گرایشهای افراد و گروهها دربارهی مسائل مربوط به سازمان و ارائهی پیشنهادهای کارشناسانه به مدیریت در این زمینه ها.
۳. بررسی و کشف اثرات اجرای اقدامات مؤسسه بر روی گروهها و تجزیه و تحلیل پیش بینی شدهی واکنش مردم در هنگام اجرای سیاستها و اقدامات مؤسسه و در عین حال آماده سازی بیشتر اقدامات سازمان.
۴.پیشنهاد جهت تصحیح آن بخش از خط مشی ها، سیاست ها و روش هایی که در تضاد و تقابل با منافع گروهها و یا عموم مردم قرار دارد.
۵.کشف و شناخت آن دسته از اقدامات مؤسسه که در جهت منافع همگان است. همچنین تبلیغ این اقدامات و محور قرار دادن آنها در متون و پیامهای ارتباطی – تبلیغی.
۶.پیشنهاد برنامه ها و روشهای تازه که هم در جهت منافع و علایق همگان و هم در جهت منافع مؤسسه است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.